Zdrowe życie: nawyki

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje zdrowie jako „stan całkowitej fizycznej, psychicznej i społecznej pomyślności”, co oznacza, że pojęcie to wykracza poza występowanie tej czy innej choroby. W konsekwencji należy raczej mówić o zdrowym stylu życia, który obejmuje dietę, ćwiczenia fizyczne, profilaktykę zdrowotną, pracę, relacje ze środowiskiem i aktywne życie społeczne.

Z tej perspektywy można stwierdzić, że nawyki konieczne do prowadzenie zdrowego życia to:

  •   Zbilansowana dieta: zdrowe odżywianie się ma obejmować wszystkie produkty zawarte w piramidzie żywienia, ale w odpowiednich proporcjach i w wystarczającej ilości (nie więcej) by utrzymać zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze pod względem energii, którą on spala wraz z codzienną aktywnością. Dzienna dawka energii w diecie powinna wynosić 30-40 kilokalorii na 1 dekagram wagi. Węglowodany powinny stanowić 50-55% składników odżywczych i nie więcej niż 10% cukrów prostych. Tłuszcze to ponad 30% ogólnej wartości energii, w następującym podziale: 15-20% tłuszczów jednonienasyconych, 5% wielonienasyconych i nie więcej niż 7-8% nasyconych. Spożycie białka nie powinno przekraczać 10% całej diety. Powinieneś także dostarczyć organizmowi 20-25 gramów błonnika roślinnego. mleko
  •  Toksyczne nawyki: tabaka, alkohol i narkotyki bardzo negatywnie wpływają na zdrowie. Jedyna tolerancja odnosi się do wina i piwa, których to spożycie w ilości równej jednemu napojowi dziennie jest zalecane.
  •   Ćwiczenia fizyczne: ogólne zalecenia mówią o ok. 30 minutach codziennej dawki aktywności fizycznej, przy czym wystarczający jest energiczny spacer trwający tyle właśnie czasu. Pozwala to spalić nadmiar kalorii i wzmocnić mięśnie i kości. Pomaga także kontrolować ciśnienie krwi, cholesterol i poziom glukozy we krwi, przyczynia się do eliminacji stresu i pomaga lepiej spać. Dzięki niej łatwiej jest się zrelaksować i uniknąć huśtawek nastrojów, poprawić poczucie własnej wartości i zadowolenie z siebie. Może być to również dobry sposób na utrzymanie zdrowej aktywności społecznej, kiedy ćwiczy się w towarzystwie.
  •   Higiena: odpowiednia higiena chroni przed wieloma problemami zdrowotnymi: od infekcji zębów po problemy skórne. Pojęcie higieny odnosi się nie tylko do dbania o siebie i mycia się, lecz także dotyczy sfery wewnętrznej.

  Zaawansowany system rozpoznania medycznego

Toksyczne produkty to takie, które w kontakcie z organizmem, przejściowym lub stałym, mogą powodować poważne problemy zdrowotne. Zanieczyszczenie środowiska w miastach jest uznawane za jeden z najważniejszych czynników ryzyka dla zdrowia. zmeczenieRównowaga psychiczna: nie odnosi się to do występowania chorób psychicznych, ale do emocjonalnego i psychologicznego stanu, potrzebnego do utrzymania i rozwoju umiejętności poznawczych, relacji społecznych i radzenia sobie z osobistymi i zawodowymi wyzwaniami dnia codziennego. M. in. stres, zmęczenie, drażliwość, niepokój są oznakami, że stan  psychiczny nie jest do końca zdrowy.  Aktywność społeczna: relacje społeczne są podstawą zdrowia ludzkiego i tym samym zdrowego starzenia się. Izolacja społeczna może prowadzić do stopniowego i nieodwracalnego pogorszenia zdolności intelektualnych i fizycznych, włączając w to fizyczną niepełnosprawność i demencję.

Zapisz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *